Vaarwel iPhone, internet! #10daysoffline

22 januari, 2012 § 4 reacties

Waar te beginnen? Ik weet namelijk niet meer waar het begon. Wanneer, of hoe, het idee voor #10daysoffline ontstond. Mogelijk na een paar weken hectiek. Waarschijnlijk na het zoveelste uur iPhonen: “Weer een uur verloren (sic) door nietsdoen (sic)!”
Scherm 1.0.Ook een fraai ‘scherm’.

Het is prima als je plezier beleeft aan een uur NU.nl, Facebook, Twitter, Instagram, WordsWithFriends en WordFeud, maar iets als Verloren Tijd ervaren is hetzelfde als iets met ‘te’ ervoor: zelden goed. En over zelden gesproken: verspreid over de dag, blijft dat ‘nietsdoen’ zeer zelden beperkt tot een uur.

Wat wil je nou?
Enkele dagen geleden meldde ik op Path: “Verheug me op #10daysoffline Zondag maar bedenken of en hoe dat incl iPhone betekent – wel ‘beter’ uiteraard.” Corrie stelde de vraag op scherp: “[H]angt er van af wat je zoekt: geen stilzitten achter pc of sociale rust”.

In eerste instantie wilde ik tien dagen af van het schermen – als in: laptopscherm, iPhonescherm. Inmiddels zet ik mijn vraagtekens bij de afspraken die al zijn gemaakt. Grote, nu te beantwoorden vraag – het is per slot van rekening de bovengenoemde zondag:

Wat is de kern van #10daysoffline?
Geen livestream voetbal + Twitter, geen iPhone…

Wat ís de kern?
* Ik wil mijn tijd elders besteden dan doelloos achter het scherm. Ik heb geen sabbatical om de dagen voorbij te laten glijden in één lange herhaling van ververshandelingen – opmerkelijk genoeg een woord dat anno 2012 nog niet bestaat.
* …

En toen viel ik stil. Is dat dan meteen al de kern? Het ‘elders’ actief zijn? Hoe zit het dan met gebeld worden? Daar komt nauwelijks een scherm aan te pas. En toch voelt dat als ‘niet offline’. Zo komt die opmerking van Corrie weer op tafel: gaat #10daysoffline dan toch óók over sociale rust?

Ik schreef al dat ik me inmiddels afvraag of iets afspreken tijdens #10daysoffline wel zo handig is. Geesjes opmerking “wel via telefoon/sms te bereiken [voor] post/koffie?” illustreert meteen mijn punt: je kunt een afspraak niet afzeggen of verversen (dat woord kan prima, in plaats van updaten).

Wát is de kern van #10daysoffline?
Het gaat niet over sociale rust per se – wel over de afhankelijkheid, het verplichte schermen, dat met sociale activiteit gepaard gaat. Bereikbaar moeten zijn – en dus vastgekluisterd aan die telefoon. Iemand kan bellen over een gemaakte afspraak, een antwoord per mail verwachten, je snel iets vragen per sms.

Geen contact mogelijk.

Diepe stilte anno nu wordt onmiddellijk geanalyseerd: ‘Desinteresse?’ ‘Alles wel?’ Het zou ook niet de eerste keer zijn dat ik een boze mail krijg met ‘Waarom doe je zo?’ omdat ik niet rap genoeg reageer. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik niet ook mijn baalmomenten heb als iemand niet reageert. Ik zei het eerder al tegen Jeroen: op internet moet je vreemd genoeg altijd uitleggen dat A niet automatisch B uitsluit – maar uitsluiten is precies wat ik doe als ik die iPhone en laptop uitzet; anderen én mezelf.

Je naasten: die willen je kunnen bereiken. Of je nou op vakantie bent, of op een #10daysoffline-expeditie. Aan de prepaid dan maar, met het etiket ‘Alleen voor…’? Of kiezen voor een ouderwetsche telefoon, waarmee je ‘alleen’ kunt bellen, zoals Patrick overweegt? Of eenvoudigweg denken: tijdens die keer in Belgiё, ruim 10 dagen Vipassana, was ik ook niet bereikbaar? Helemaal waar is dat overigens niet: ik was bereikbaar via de organisatie. En de organisatie kon mij te allen tijde vinden, in bed of in kleermakerszit. Indirecte bereikbaarheid geldt dit keer echter niet – tenzij die naasten bij me aan de deur komen kloppen.

Wat is de kern van #10daysoffline?!
Tijd om tot de kern te komen. En daarna nog snel twee, drie mensen te bellen en zes of zeven mails te schrijven. Want wanneer ik vandaag mijn laptop dichtklap, begint het toch echt: mijn #10daysoffline. Na het alhier hardop denken, dan eindelijk het antwoord;

Dit is de kern van #10daysoffline:
* Niet gekluisterd zijn aan een scherm vanwege gewoonte, verslaving, nieuwsbehoefte. Denk #NU.nl, #WordsWithFriends, #Facebook, enz.
* Niet gekluisterd zijn aan een scherm vanwege de ervaren sociale druk van bereikbaar moeten zijn. Denk #sms #mail #WhatsApp, enz.

Zo simpel is het. De komende tien dagen ben ik vrij van schermdruk. In die tijd ga ik andere dingen doen. Zoals schrijven. Opruimen. Wassen draaien. In tussentijd nadenkend over de toekomst – ik heb niet voor niets een sabbatical, en afkickend van die schermverslaving. Wil je me zien, spreken: wie weet, lopen we elkaar tegen het lijf. Gezellig! En anders: tot na de 1e februari!

———— * ———— * ————
PS Om #10daysoffline te kunnen zijn:
1- Aangepaste status op WhatsApp en Skype – ✔
2- Afwezigheidsassistent e-mail aan  – ✔
3- Aankondigen op Twitter en Facebook  – ✔
4- Benodigde online betalingen doen  – ✔
5- Urgente (werk)mails beantwoorden  – ✔
6- Familie liefst telefonisch informeren  – ✔
7- Gedownloade tv-series op dvd branden – ✔
8- Voicemailbericht aanpassen – ✔
9- Gemaakte afspraken bevestigen   – ✔
10- Raar maar waar: iPhone en laptop laten verstoppen

Getagd: , , ,

§ 4 Reacties op Vaarwel iPhone, internet! #10daysoffline

  • Jeroen Mirck schreef:

    Ik snap helemaal dat je dit doet, denk er zelf ook wel eens over na. Maar ik denk niet dat ik het kan, of wil. Tuurlijk, op vakantie wel, maar niet in het hier en nu. Al was het maar omdat ik elke week een internetrubriek maak. Wel zou ik mijn schermgebruik graag meer doseren: efficiënter ermee omgaan, op de tijd letten, bepaalde kanalen afstoten. Daar ga ik eens over nadenken. Ondertussen wens ik jou veel rust toe! Liefs, Jeroen

  • ergo schreef:

    Fraaie benen! 🙂

  • iSheila schreef:

    Haha, eh, dank 😉 ergo!

  • iSheila schreef:

    Jeroen, herkenbaar! Waarmee ik bedoel, dat het precies is wat ik wil bewerkstelligen: efficienter met het online zijn omgaan. Sommige apps van mijn iPhone gooien – ik gebruik het merendeel toch niet. Benieuwd tot welke oplossing/wijziging jij komt! Ik vermoed dat #10daysoffline iets is wat je jaarlijks ‘moet’ herhalen, om die balans steeds weer ‘terug te pakken’. Dat kan tijdens vakanties, maar nu met mijn sabbatical, is het ook een goede timing. Uiteindelijk kan en wil (!) ik ook niet zonder, ben en blijf ook webredacteur! Tot zaterdag 🙂

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Vaarwel iPhone, internet! #10daysoffline voor iSheila's Biodome.

Meta

